Acceptarea schimbărilor în șantier – imediat sau calculat ?
Întrebarea este cît de prompti și înțelegători trebuie să fim în șantier. Trebuie oare fiecare cerință satisfăcută pe loc și fără cost suplimentar în cadrul unui proiect?
Să analizăm situația din două puncte de vedere.
- Dacă rezolvăm pe loc orice problemă minoră , clientul va fi foarte mulțumit și ne va lăuda și va zice către toată lumea cat de prompt și rapid am rezolvat problemele lui . Indiferent la următoarea lucrare vom duce această moștenire. Oamenii nostrii se vor obișnui cu această manieră de lucru și în scurt timp vom constata că si ei la rândul lor rezolvă orice cerinţă de lucrări suplimentare venită din partea antreprenorului, sau a reprezentantului acestuia. Se constată în timp că nu ni se mai adresează cereri de lucrări suplimentare și orice șansă de a factura depasiri ne este ocolită. Fiecare modificare este tratată independent de ansamblul proiectului, de cele mai multe ori de către oameni care n-au competente clare în proiectare și în concluzie riscăm într-un final un amalgam de soluţii cu multe probleme care deriva din complexitate si modificare .
- Nu acceptăm imediat rezolvarea problemelor survenite în timpul execuției si îi cerem dispoziţie de șantier, acordul proiectantului, acordul arhitectului . La prima vedere in această situație clientul s-ar putea să fie foarte nemulțumit , să ne scuze că noi nu vrem altceva decât banii , că noi nu ținem cont de timpul lui, de proiectul, și așa mai departe. Însă în acest mod fortăm să respectăm mai multe lucruri
– cerințele tehnice
– implicarea proiectantului
– implicarea arhitectului
– nu pierdem de sub control calitatea globală a lucrării,
pe deasupra s-a te-a întâmplat că această cerere de modificare să fie nefondată și ulterior anulată sau modificată de alte schimbări în sens opus . Partea financiară este la fel de importantă . Nu putem să acceptăm diminuarea în permanenţăță a profitului din lucrări, deoarece fără acel profit dezvoltarea firmei și dotarea cu utilaje nu se poate produce sub nicio formă.
Dacă nu avem bani suficienti ca să dăm la oameni salarii mari şi condiţii de lucru bune , calitatea va avea de suferit. Fluctuaţiile de personal adaugă si ele un balast enorm la costuri şi calitatea scazută va fi garantată .
Astfel devine evident că nu putem accepta cererile de modificări in mod necondiţionat , si trebuie sa ne zbatem să stoarcem fiecare ban disponibil pentru oamenii nostrii .
Concluzia este simplă să acceptăm schimbări doar în urma dispozitiilor de santier aprobate , care au la bază si oferta financiară
8 Comments