Cheltuieli reale pentru lucrul legal

salariul minim în construcții

Firmele de construcții se leagă la ochi și ignoră acest subiect.

Parcă banii ar curge din contracte cu nemiluita și nu ar fi nevoie să se țină cont că la sfârșitul zilei toate cheltuielile necesare și obligatorii trebuie plătite dacă vrem să avem o firmă care funcționează legal, în mod constant, iarna, vara, are muncitori calificați, educați, echipați, dotați cu scule și echipamente, cu toate taxele plătite corect, la zi.

cheltuieli

Ca să vedem cât trebuie să facturăm pe lună, trebuie să analizăm un pic structura cheltuielilor:

  • salariu  3000 Ron / luna. = 36.000 (45 360 ron / an brut)
  • impozit 780 Ron / luna = 9.360
  • Tarif mediu orar 22.5 Ron/oră brut
  • concedii medicale ( medie/om/an aprox 5 zile/an = 900 Ron
  • concedii de odihnă ( aprox 22 zile = 1,83 zile / luna )=3.960 Ron
  • combustibil ( aprox 100 ron /luna / om )= 1.200
  • echipament de protecție = 300 Ron
  • echipament de lucru = 300 Ron
  • dotări cu scule de mână = 500 Ron
Cheltuiala directă cu angajatul productiv = 52.520 Ron / an 
  • cheltuiala indirectă (aferentă TESA, 40- 50 % – minim) = 22.680Ron / luna=272.160 Ron /an
  • cheltuieli de regie birou (minim spațiu si utilități)=60.000 Ron / an
  • cheltuieli de regie șantier = 1.200 Ron /an

Cheltuieli totale directe pentru 30 muncitori: 1.575.600 Ron 

Total TESA si cheltuieli comune (22.680×12 + 60.000+12.000) = 344.160 Ron / an

=1.919.760 Ron /an sau aprox 160.000 Ron / lună sau 31,75 ron /oră

Photo by Ryan Born on Unsplash

Aceste sume sunt MINIM necesare pentru o funcționare corectă și baza la care se raportează totul este acest impozit redus în construcții. Până anul trecut, când impozitul și celelalte cheltuieli aferente salariului (CAS, CASS, Șomaj, pensie, etc.) nu erau modificate, salariul minim orar era pe la 50 Ron/oră.

Acest calcul reprezintă nivelul minim, sub care nu se poate lucra legal în toate aspectele esențiale. Nu au fost luate în calcul sumele pentru motivarea și/sau premierea personalului, alte avantaje indirecte,  sume alocate pentru dezvoltarea firmei.

Cotele indirecte ale TESA le-am considerat la nivelul minim, din experiența mea în domeniu. La nivelul IMM actual aceste cote sunt mult mai ridicate în practica cu zi de zi, și vor crește în continuare din cauza birocrației tot mai crescânde.

In situațiile reale, firmele mici și medii din construcții au aceleași obligații ca și cele mari, dar în cazul lor cheltuiala indirectă are o pondere mult mai mare în totalul cheltuielilor, deoarece raportul muncitor /TESA este defavorabil, și în zona noastră externalizarea serviciilor specializate nu este o soluție viabilă din mai multe motive și considerente.

Dacă s-ar face o mai amplă analiză și publicitate acestor calcule, să nu mai zicem că s-ar introduce o eliminare a ofertelor evident sub-ofertate care duc în final la următoarele:
  • calitatea redusă a execuției
  • evaziunea fiscală
  • lucru la negru
  • umflarea ulterioară a decontărilor
  • folosirea de materiale de slabă calitate
  • abandonarea lucrărilor
  • depășirea termenelor de execuție

Poate am avea o șansă ca domeniul construcțiilor să devină mai transparent, prietenos cu clienții. Dar pentru asta datele și statisticile ar trebui să fie prelucrate în mod corect și făcute publice.

Până atunci rămâne doar informarea prin navigarea pe internet și comunicarea între “actorii” acestui domeniu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *